lauantai 27. syyskuuta 2014

Lääkärin puhelu

Keskiviikkoaamuna 17.9. puoli kymmeneltä puhelimessani näkyi numero, josta osasin päätellä, että lääkäri soittaa. Hän kertoi olevansa pettynyt, kun oli huomannut, ettei neulanäytettä ollut minusta vieläkään otettu, vaikka hän oli siitä kiireellisen lähetteen laittanut. Hän pahoitteli sitä, että olin joutunut alusta asti palloteltavaksi eri yksiköiden välille, eikä tutkimukseni ollut edennyt tyydyttävällä nopeudella.

Lääkärillä oli käytössään eri henkilöiltä saadut tiedot mammografiasta, ultraäänestä ja magneettikuvauksesta. Niiden kaikkien mukaan neulanäytteelle oli aihetta: vasemmassa rinnassani oli nähtävissä laaja-alainen DCIS-muutos, tiehyeiden sisällä oleva rintasyövän esiaste. Ja lisäksi oli vielä kyhmy, jonka olin itse tuntenut.

Toisaalta olin helpottunut sanoista "rintasyövän esiaste", eli kuvien mukaan se ei olisi kehittynyt vielä varsinaiseksi syöväksi, joka pystyy lähettämään etäpesäkkeitä. Siis vielä. Toisaalta olin huolestunut sanasta "laaja-alainen". Ja eniten olin huolissani siitä, että tulkinta oli tehty vain kuvien perusteella. Neulanäytettähän ei edelleenkään ollut otettu, eli muutoksen todellisesta laadusta ei ollut tietoa.

Jäin siis jälleen odottamaan. Todennäköisesti seuraavan viikon alussa saisin puhelimitse tai kirjeellä kutsun johonkin. Lääkäri käski minun kuitenkin jo perjantaina soittaa isomman kaupungin sairaalaan itse ja kysyä aikaa.

Joko olisi neulanäytteen vuoro?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti